Zeewoldevoorelkaar ‘Helpen maakt je happy’

dinsdag 11 februari 2020 10:59

Blik op Zeewolde- Gisteravond werd in de Levant onder grote belangstelling het portal www.Zeewoldevoorelkaar.nl gelanceerd. Dit portal is de moderne en eenvoudige manier om vrijwilligers te koppelen aan verenigingen, clubs en hulpvragers.

Wie kan eens in de week mijn hond uitlaten? Mij naar het ziekenhuis brengen? Mijn zware boodschappentas dragen? Wie kan wekelijks mijn restafval wegbrengen? Vragen voor dit soort kleine klusjes kunnen gesteld worden op het vrijwilligersportal Zeewoldevoorelkaar.nl. De interface van het portal bestaat uit vooral uit twee simpele knoppen die meteen in het oog springen. ‘Ik heb iets nodig’ en ‘Ik kan iets doen’. Bij ‘Ik kan iets doen’ kunnen mensen die iets willen doen zich opgeven voor dit soort klussen. ‘Van mens tot mens’, zegt projectleider Stan Stokvis van de gemeente Zeewolde. ‘Van Zeewoldenaar tot Zeewoldenaar.’ Het portal kan een rol spelen in een meer op elkaar betrokken samenleving. Het portal is er ook voor de grotere klussen als vrijwilligerscoördinator worden bij de voetbalvereniging, klusjesman bij de Hondenvereniging, maatje worden voor dorpsgenoten met een hulpvraag of buurtbemiddelaar bij de MDF.

Tekst loopt door onder de foto

Stan Stokvis heeft er met zijn collega Renate Vos – van Ittersum en drie anderen bijna een jaar aan gewerkt. Langzaam? Renate: ‘We hebben complimenten gekregen van NLVoorelkaar, die dit faciliteert, dat het zo snel gegaan is. We hebben de tijd genomen het zo goed mogelijk te doen, om het echt te laten passen bij onze behoeften.’ Stokvis vult aan: ‘Mensen, vragers én aanbieders, hebben nu zelf de regie.’ Renate laat een e-mail zien die ze net binnen heeft gekregen, van de MDF (maatschappelijke Dienst Flevoland), één van de vragende partijen. ‘Ziet er goed uit. Heel makkelijk.’

Zeewoldevoorelkaar.nl is de opvolger van de vrijwilligersvacaturebank, die in verschillende vormen al sinds 1999 bestaat. Het verschil is, zegt Renate, dat de lijnen tussen vrager en aanbieder zo kort mogelijk zijn. Waar voorheen vooral organisaties en clubs van de diensten gebruik maakten, is dit nu voor iedereen met een paar klikken bereikbaar. Voorheen zat er ook altijd iemand tussen. Toch blijft het spreekuur voor mensen die toch liever persoonlijk contact willen. Drie keer per week kunnen zij in De Meermin terecht, en bellen kan ook. Toch werkt heel direct persoonlijk contact het best. Stan: ‘Ik ben zelf actief als vrijwilliger bij drie organisaties. Mensen uit die clubs hebben mij gevraagd, dat is nog altijd het meest effectief. We zijn razend benieuwd of het portal werkt zoals we het bedoelen, maar het portal is geen doel op zich. Als vrijwilligers maar uiteindelijk hun weg vinden. We hopen simpelweg dat meer mensen vrijwilliger worden.’

Bij de ‘vragers’ staat ook een pasfoto, dat maakt het vertrouwder. Renate zegt dat dit het dichtst bij de persoonlijke benadering komt. Vertrouw je het niet? Er zit een knop op, alleen zichtbaar voor de beheerder, waarmee je dat kan melden.

Stokvis vertelt dat er een verschuiving zichtbaar is in het vrijwilligerswerk. Mensen willen korte klussen, ze willen een overzichtelijke tijdsduur, projectmatig. Niet voor ‘eeuwig’ betrokken zijn. Hij haalt een hoogleraar van de Erasmus universiteit aan, die zei ‘Laat dan niet meteen vallen dat je iemand zoekt voor een bepaalde commissie, dat klinkt zwaar. Zeg dat je iemand zoekt die een paar uur per week iets kan doen.’

In het ‘portal’ zitten een aantal nuttige functies, zoals een kalender. Daardoor krijgt een vrager of aanbieder automatisch na twee maanden bericht of de vraag nog steeds geldt. Komt er geen antwoord, dan wordt, om vervuiling van het bestand te voorkomen, een maand daarna de vraag automatisch verwijderd. Met een handige tool helpt het portal bij het goed opstellen van de vraag.

Een andere handige gadget: je kunt, en dat wordt in ‘real live’ nog wel eens vergeten, een bedankje sturen. Het systeem geeft ook automatisch aan als er een vraag is die in iemands interesseprofiel past en daarna een reminder als daar na enige tijd nog niet op gereageerd is.

Bij NLVoorelkaar zijn inmiddels naast Zeewolde nog 53 gemeenten aangesloten.

Uit onderzoek naar het verband tussen vrijwilligerswerk en gezondheid blijkt dat mensen die vrijwilligerswerk doen meer tevreden zijn over hun leven en gemiddeld genomen minder depressief zijn. Ze zijn minder gestrest, ervaren meer sociale steun en hebben een hogere eigenwaarde. Vrijwilligerswerk is niet alleen goed voor een ander, maar ook voor jezelf. Het is een zinvolle tijdbesteding en, voor jongeren: het staat ook goed op het cv bij sollicitaties.

www.zeewoldevoorelkaar.nl