Digitale dienstverlening gemeente sterker

donderdag 13 februari 2020 10:28

Blik op Zeewolde- De gemeente Zeewolde heeft een nieuwe website. Is dat iets om bij stil te staan?  Simpel antwoord: ‘Ja’. Steeds meer mensen maken gebruik van de digitale dienstverlening. Zo wordt 80% van de verhuizingen al digitaal doorgegeven en zo’n 60 procent van de uittreksels. Er wordt landelijk gewerkt aan het digitaal aanvragen van paspoort of rijbewijs maar dat zal nog een tijdje duren. Uitgangspunten zijn toegankelijkheid, gebruiksvriendelijk voor iedereen en heldere taal (en zo kort en duidelijk als mogelijk).

Voordeel is ook dat er aan het fysieke gemeenteloket/ het publiekscentrum meer tijd is voor het toenemende aantal complexere vragen. In de hal staat sinds kort een opvallende zuil waar bezoekers kunnen aanklikken waarvoor ze komen. Zo kunnen de medewerkers al vooraf zien waar een bezoeker mee komt en zich voorbereiden. (tip: de langste wachttijden zijn tussen 10.00 en 11.00 als er gemiddeld (statistieke over de maand januari 2020) meer dan 250 mensen per uur komen).

Het ontwikkelen van de website is een gezamenlijk project van de EHZ-gemeenten, Ermelo, Harderwijk, Zeewolde. Dat heeft tot kostenbesparing geleid. Elke gemeente heeft zijn eigenheid, maar de techniek is hetzelfde. Zeewolde is het eerst live gegaan, de andere gemeenten volgen. De samenwerking betekend ook dat bij bijvoorbeeld ziekte taken makkelijk overgenomen kunnen worden.

Eén van de zaken die meteen opvallen is de heldere navigatie, daar is veel aandacht aan besteedt en daar, bij de look en feel, zijn ook burgers bij betrokken geweest. ‘Een momentje om te vieren’, zei wethouder Ewout Suithoff en sneed daarna een fikse taart aan.