Ba&f: ‘Wij helpen de klant (beter) ondernemen’

zaterdag 12 oktober 2019 08:18

Blik op Zeewolde- Ba&f is een administratiekantoor voor het MKB. Die vlag dekt de lading al lange tijd niet meer. Ba&f is meer bedrijfsadviseur. ‘Ons doel is door het goed analyseren van de cijfers een hogere omzet voor de klant te realiseren.’

‘We hebben jaren alleen administraties en de belastingzaken gedaan voor onze klanten, die kregen dan netjes op tijd hun rapportages’, zegt oprichter/eigenaar Piet Broekhuis. ‘Administratie was iets wat je deed voor de belastingen, maar de wereld verandert en de klantenkring veranderde. Waar het om gaat is waarin je je kunt onderscheiden. Wij toekomstgericht. Ik wil naast de klant staan bij elke grote beslissing, of het nu een aankoop is, een investering of een financiering. Cijfers zijn een vertaling van het beleid van de klant, regelmatige gesprekken met de cijfers bij de hand, zijn een middel om bij te sturen.’ Die cijfers zijn, dankzij geautomatiseerde processen elke dag beschikbaar en in te zien door klanten door simpel in te loggen.

‘Je weet wat je weet en je weet niet wat je niet weet’, zegt Broekhuis een beetje cryptisch. ‘Ik help de klant zich bewust te worden van wat hij niet weet, hoe hij/zij het bedrijf rendabeler kan maken.’ De regelmaat van de gesprekken hangt af van de ondernemer zelf, van de omvang van het bedrijf, de dynamiek, de groei. ‘In gesprekken nemen we alle processen door. Er zijn klanten die ik eens per jaar zie, maar ook waar wekelijks contact mee is, via de mail of de app. Soms zijn we een ‘praatpaal’, maar altijd is het doel om de klant beter te laten presteren.’ En de administratie? ‘Dat zien wij nu als een product om te kijken of onze adviezen in het verleden goed zijn geweest.’

Ba&f is 30 jaar jong en dynamisch. ‘Elke situatie is anders’ zegt Piet Broekhuis. ‘Dat houdt het spannend.’ De verhuizing van de Stevinweg naar het Gildenveld is net achter de rug. De uitstraling in het voormalige bankgebouw – duidelijk te zien vanaf de Horsterweg – is zakelijker, maar de verhuizing was ook nodig omdat het kantoor uit z’n jasje groeide. Bij de vestigingen in Zeewolde en Almere werken twaalf mensen.

Piet Broekhuis zit voor een beroepsorganisatie in de stuurgroep ‘Het kantoor van de toekomst’. Dat kantoor kent steeds meer nieuwe technologieën. Eén daarvan is ‘payt’ dat het debiteurenbeheer automatiseert. Ba&f biedt deze service. Facturen worden door de klant zelf via dit systeem verstuurd en debiteuren krijgen een herinnering. ‘De meeste debiteuren zijn niet lastig maar ‘even vergeten’ op tijd te betalen. De tijd die het scheelt om hier achteraan te bellen kan nu worden gebruikt voor de ‘moeilijke gevallen’ en voor andere werkzaamheden. Door standaard werkzaamheden te automatiseren kan de ondernemer doen waar hij/zij goed in is: ondernemen.

Ba&f is gevestigd aan het Gildenveld 4. www.broekhuis-administraties.nl 

(dit artikel werd eerder gepubliceerd in de papieren editie van Blik op Zeewolde van woensdag 2 oktober 2019)