10 jaar Blik op Zeewolde

dinsdag 30 juli 2019 12:10

Blik op Zeewolde – In juli 2009 startte de online dagkrant www.blikopzeewolde.nl als opvolger van AllesvanZeewolde, dat deel uitmaakte van een landelijk franchise netwerk. Uitgever Margreet Kranenborg wilde meer vrijheid om haar eigen ideeën te verwezenlijken en ging daarom zelfstandig verder. In plaats van alleen persberichten plaatsen en (met bronvermelding) nieuws van andere media over te nemen, nam ze voor ‘Blik’ een journalist in de arm om eigen nieuws te brengen.

Kort daarna wilde zij ook een uitgave op papier. Dat werd het maandelijkse magazine Blik op Zeewolde dat gratis huis-aan-huis werd verspreid. Maar, inmiddels getrouwd met ‘haar’ journalist (Max Wolters, red.), bedacht ze dat een krant meer ‘speelruimte’ zou geven. Het magazine werd na twee jaar verruild voor de krant, eerst twee maal per maand, de laatste jaren maandelijks, eveneens gratis huis-aan-huis verspreid.

Omdat de online dagkrant al het dagelijkse nieuws bracht, werd gekozen voor een moderne aanpak voor de krant; achtergronden bij en verdieping van het nieuws, reportage en human interest (persoonlijk getint dorpsnieuws). ‘Juist omdat we maandelijks verschijnen, hebben we de tijd om er een goede krant van te maken. Er staat geen ‘gewoon’ persbericht in, Max schrijft alles zelf. Dat valt in de smaak, dat merken we aan de vele positieve reacties van lezers en van adverteerders.’

Ook op gebied van indeling, vormgeving, fotografie en redactie moest de krant een frisse, enthousiaste en puur op Zeewolde gerichte uitstraling hebben. ‘We hebben daar heel wat uurtjes over gezeten’, zegt Margreet. ‘De keuze van papier, lettertypes, de vormgeving, rubrieken, de plaats van de advertenties, over alles is en wordt nog steeds goed nagedacht.’

Ze dankt alle adverteerders voor het vertrouwen in de krant en de online dagkrant, de columnisten en iedereen die zijn/haar medewerking aan de krant heeft verleend.